Loader din hjemmeside langsomt kan det skade din forretning gevaldigt. Din hjemmeside vil blive nedprioriteret af Google og dine kunder vil have svært ved at finde dig.
Performance har længe været et emne, der er vigtigt og interessant for mig. Jeg har altid synes, det har været spændende og med en udfordring i at bygge hjemmesider og applikationer der hurtige, og som kan udmanøvrere konkurrenten.
Men hvad mener jeg egentlig, når jeg taler om performance? Jeg vil i denne artikel prøve at komme nærmere ind på, hvad jeg mener, når der snakkes om performance ift. den online tilstedeværelse, samt hvorfor en investering i performance kan være godt for din forretning.
Når der snakkes performance, mener jeg, hvor hurtigt en hjemmeside er til at svare/loade. Dvs. tiden, fra der indtastes en URL i browseren, til den færdigloadede hjemmeside kan ses.
Der findes også andre former for performance, når vi taler om hjemmesider, såsom ”percieved performance”. Percieved performance er en målestok for, hvor hurtigt en pågældende bruger mener, at dit websted måtte være, og ikke nødvendigvis hvor hurtigt din tekniske statistik siger, det er. Dette vil jeg ikke komme nærmere ind på her, måske i en anden artikel senere hen.
Nå, men tilbage til snakken om load performance.
I den verden, vi i dag lever i, er vores samfund blevet stemplet som en ”zappende” kultur, og vi har en forventning om, at når vi eksempelvis prøver at besøge en hjemmeside, så bliver det vist med det samme. Går der imellem 3-5 sekunder, og hjemmesiden endnu ikke er loadet, stopper vi og går videre til det næste. Dette er en realitet og kommet af den teknologiske udvikling, vi har været igennem de seneste mange år.
Så nu spørger jeg dig: ”Er din hjemmeside hamrende hurtig?” Det bør det være! En gennemsnitligt anbefalet load-tid for en hjemmeside er max 3-5 sekunder. Akkurat ligeså hurtig, som en Ferrari tager om at accelerere fra 0-100 km/t.
Vi er igennem årene blevet forkælet med hurtigt Internet, utallige muligheder for at finde vores produkter online, og går den ene hjemmeside langsomt, kan vi jo nemt finde vores produkter andetsteds. Konkurrencen er enorm, hvorfor det er vigtigt, at din hjemmeside bliver vist for brugeren hurtigt, så du sikrer, at din forretning ikke mister potentielle kunder.
Realiteten er nemlig, at langsomme hjemmesider medfører mistede konverteringer og bliver rangeret dårligere på eksempelvis Google. Faktisk viser undersøgelser, at 47 % af alle forbrugere i dag har en forventning om, at en hjemmeside loader på under 2 sekunder, og at ca. 40 % vil forlade din hjemmeside, hvis det tager 3 sekunder eller mere om at loade. Dette er således et kæmpe tab ift. potentielle kunder (https://blog.kissmetrics.com/loading-time/).
I samme undersøgelse fremgår det også, at 52 % af brugerne indikerer, at en hurtig load-tid er afgørende for, om de besøger din hjemmeside igen, og 44 % medgiver endvidere, at de fortæller deres venner og bekendte om deres dårlige oplevelser online.
Undersøgelsen viser også, at en forsinkelse på bare 1 sekund kan reducere kundetilfredsheden med ca. 15 %.
Infographic er fra: https://blog.kissmetrics.com/wp-content/uploads/2011/04/loading-time-sml.jpg
I disse tider betyder sekunder meget og kan gøre en verden og ikke mindst omsætning til forskel. Du kan ikke længere læne dig tilbage og tænke at det går nok. Dine kunder forventer at din hjemmeside loader hurtigt. Det er en realitet. Du kan ikke længere tillade dig at negligere det, for dine brugere forventer, at din hjemmeside er hurtig. Det er en realitet!
Du har nok hørt om Google, den der søgemaskine, alle søger på for at finde frem til det, som matcher deres intention? Godt så… 😊
Google prioriteter hastighed på hjemmesider højt når de beregner hvordan det skal rangere. Dvs. at har du et langsomt site, vil det også få konsekvenser for din synlighed på Google, hvilket resulterer i færre besøgende og dermed tabte konverteringer og (potentielle) kunder.
I 2017 begyndte Google at tage deres ”Mobile First Index” i brug og dermed prioritere hjemmesider, der gør det godt på mobilen (https://www.crazyegg.com/blog/optimize-your-website-for-googles-mobile-first-index/).
En af grundene kan findes i at antallet af søgninger fra mobilen langt har overgået søgninger fra computeren – det skete allerede for 1. gang tilbage i 2015 (https://www.thinkwithgoogle.com/data-gallery/detail/mobile-vs-desktop-search-trends/), og trenden viser, at dette kun er stødt stigende.
Det betyder derfor, at Google servicerer deres mobile brugere først for at give dem en god oplevelse, hvilket er enslydende med ikke at vise langsomt loadende hjemmesider, samt hjemmesider der ikke er optimerede til mobiloplevelsen.
Brugeroplevelsen på mobilen er derfor altafgørende, og som du nok kan høre på det hele, bør performance også være en vigtig del af din digitale strategi og forretning.
Virksomheder, der investerer i performance, vil få større succes og længerevarende relationer til deres besøgende grundet en positiv brugeroplevelse, hvilket oftest resulterer i større engagement og loyalitet.
Når jeg henviser til et performance-mål, mener jeg nogle guidelines/ønsker for jeres hjemmeside. Det vil egentlig bare sige, at der skal kunne måles på det – eksempelvis har du et mål om, at din hjemmeside ikke må overstige en load-tid på 3 sekunder, skal du og dit team/bureau i fællesskab så vidt muligt holde jer inden for dette mål. Derved sikrer du og din virksomhed, at hjemmesiden altid er sikret hurtige load-tider, og det bliver en væsentlig faktor, som ikke må overses, når der udvikles, designes osv.
I mit job som frontend-udvikler er en af mine vigtigste funktioner også, at min viden altid er up-to-date ift. bl.a. performance. Desværre er god performance ikke bare lige noget, man hiver op af lommen på nogle minutter.
Der findes nemlig utallige ting, man kan gøre for at optimere hastigheden på sin hjemmeside.
Jeg vil prøve at komme ind på lidt af det som du kan gøre for at sikre at din loader hurtigt. Det bliver måske en anelse teknisk, men bær over med mig 😉
Ifølge en undersøgelse fra Yahoo er 80 % af en hjemmesides load-tid brugt på at downloade det vi kalder assets. Her taler vi om blandt andet billeder, scripts, stylesheets etc. Altså alt det, som i sidste ende udgør, at dit site virker og ser ud, som det gør. Fx medfølger der et http-kald for hvert billede, og jo flere du har af disse, des langsommere vil din hjemmeside tage om at loade. Første skridt ift. at minimere alle disse kald, er først og fremmest at identificere dem. Som udvikler har jeg forskellige værktøjer hertil, eksempelvis Google Chrome Developer Tools. Jeg kan her finde frem til, hvor mange kald der laves, hvor store/tunge billeder, scripts, stylesheets osv. er. Dette gør, at jeg kan begynde at lægge en strategi for, hvordan dette kan optimeres og derved minimere alle http-kaldene og ligeledes gør sitet hurtigere og lettere.
Udnyttelse af caching kan være essentielt for at få hurtigere load-tider til dine tilbagevendende besøgende. Caching fungerer i den forstand, at der kan lagres billeder/filer på den besøgendes device, så denne slipper for at skulle downloade pågældende filer/billeder igen næste gang, hjemmesiden besøges.
Når en hjemmeside har levet i en årrække, har den bagvedliggende kode oftest brug for et service, netop som en bil har det. Vi kan reparere og optimere koden og dermed gøre den endnu hurtigere grundet bl.a. de nyere teknologier – Dette finder man oftest først ud af når der bliver lavet en grundig analyse af koden som driver hjemmesiden.
Store og tunge billeder er ofte en af de helt store syndere til dårlig performance. Her gælder det om altid at levere optimerede billeder til de pågældende devices, samt at billedet altid er mest muligt komprimeret, uden der gives afkald på kvalitet.
HTTP2-protokollen er en nyere protokol, som kan gøre dit site meget hurtigere. Den kan arbejde parallelt i baggrunden ved at benytte flere ”tråde”, som gør at browseren kan eksekvere hurtigere.
Dette er en god idé at benytte sig af hvis man har mange billeder på din hjemmeside. Her sikrer man sig at billedet egentlig først bliver loadet når brugeren scroller til det punkt på hjemmesiden hvor billedet fremgår. Altså skal browseren ikke bekymre sig om at loade det ind før det er nødvendigt.
Som sagt er dette kun en lille brøkdel af de mange ting, man kan gå ind at optimere og skrue på.
Desværre er der ikke givet, at en hjemmeside loader hurtigt. Det er noget, du og dit team bør investere i, og ikke kun en enkelt gang. Det er en løbende vedligeholdelse, der skal til.
Man kan igen sammenligne det lidt med en bil. En bil kræver også vedligehold løbende jo flere år, den får på bagen. Efter X antal kilometer skal den til service. Det samme gælder for en hjemmeside og den digitale tilstedeværelse.
Du sidder nok og spekulerer over, hvor hurtigt dit site loader, og heldigvis har jeg lidt gratis værktøjer, som jeg kan referere til her, så du selv kan se, hvor godt din side tager sig ud på nettet:
Performance er ikke noget, man selv kan klare, vil jeg mene. Dette bør overlades til professionelle. Det tager mange år at blive ekspert i performance, og hvordan man bedst griber det an.
Tak for din tid, jeg håber, du fik et lille indblik i, hvor vigtigt jeg mener, performance er for din digitale tilstedeværelse.